Δραστηριότητες και προσομοιώσεις που προτείνονται για το μάθημα της Φυσικής Γ' Γυμνασίου

ΦΥΣΙΚΗ
Γ΄ ΤΑΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ

Κεφάλαιο 1
1.4 Τρόποι ηλέκτρισης και η μικροσκοπική ερμηνεία
https://phet.colorado.edu/el/simulation/balloons-and-static-electricity
https://phet.colorado.edu/el/simulation/john-travoltage
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=167&Itemid=32&catid=20
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=75&Itemid=32&catid=20

1.5 Νόμος του Κουλόμπ
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/1649

Κεφάλαιο 2

2.3 Ηλεκτρικά δίπολα
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=32&catid=18
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=184&Itemid=32&catid=18

2.5 Εφαρμογές αρχών διατήρησης στη μελέτη απλών ηλεκτρικών κυκλωμάτων
https://phet.colorado.edu/el/simulation/legacy/circuit-construction-kit-dc
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=258&Itemid=32&catid=18
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/1623
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/1599

Κεφάλαιο 3

3.1 Θερμικά αποτελέσματα του ηλεκτρικού ρεύματος
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/1698

 

3.3 Μαγνητικά αποτελέσματα ηλεκτρικού ρεύματος

Μαγνητικό πεδίο ραβδόμορφου μαγνήτη

http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=303&Itemid=32&catid=20

Μαγνήτες και Ηλεκτρομαγνήτες
https://phet.colorado.edu/el/simulation/legacy/magnets-and-electromagnets

Από τον ηλεκτρισμό στο μαγνητισμό (Πείραμα του Έρστεντ)

http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/968

Μαγνήτης και ηλεκτρικό κύκλωμα

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/8577

Το ηλεκτρικό κουδούνι

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/8572

Αρχή λειτουργίας κινητήρα συνεχούς ηλεκτρικού ρεύματος

http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/8581

Κεφάλαιο 5

5.3 Χαρακτηριστικά μεγέθη του κύματος
https://phet.colorado.edu/el/simulation/wave-on-a-string
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=87&Itemid=32&catid=24

Κεφάλαιο 7
7.2 Εικόνες σε καθρέφτες
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=229&Itemid=32&catid=17
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=32&catid=17

Κεφάλαιο 8
8.1 Το φως μέσα στην ύλη: Διάθλαση
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=32&catid=17
https://phet.colorado.edu/el/simulation/bending-light

Κεφάλαιο 9
9.1 Συγκλίνοντες και αποκλίνοντες φακοί
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=155&Itemid=32&catid=17
https://phet.colorado.edu/sims/geometric-optics/geometric-optics_el.html

http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=155&Itemid=32&catid=17
https://phet.colorado.edu/sims/geometric-optics/geometric-optics_el.html

Ο νόμος του Coulomb (Γ' τάξη, Κεφ. 1)

O Σαρλ Ωγκυστέν ντε Κουλόμπ (γαλλ.: Charles Augustin de Coulomb, ελλην.: Κάρολος Αυγουστίνος ντε Κουλόμπ) ή απλώς Coulomb για τους μαθητές της Γ' Γυμνασίου, διατύπωσε ένα νόμο (δηλαδή μια μαθηματική σχέση) μέσω του οποίου μπορεί κάποιος να υπολογίσει το μέτρο της δύναμης που ασκείται μεταξύ δύο σημειακών φορτισμένων σωμάτων.
Στην ηλεκτρονική διεύθυνση που δίνεται παρακάτω, μπορείς να βρεις ένα σύνολο δραστηριοτήτων που θα σε βοηθήσουν να μελετήσεις μόνο σου αυτό το νόμο. Παρά το γεγονός ότι ο νόμος συνοψίζεται σε μια σχετικά σύνθετη μαθηματική μορφή, οι δραστηριότητες θα σου δώσουν τη δυνατότητα να τον αντιληφθείς σε βάθος. Επιπλέον, τα quiz που περιλαμβάνονται, θα σε βοηθήσουν να εντοπίσεις πιθανές παρανοήσεις σου και να τις διορθώσεις.

Δοκίμασε και θα καταλάβεις !

Δραστηριότητες για τον νόμο του Coulomb

Quiz (επιπλέον)

Ήχος. Πώς φτάνει στα αυτιά μας; (Γ? τάξη, Κεφ.5)

Ο ήχος είναι μηχανικό κύμα. Για την ακρίβεια είναι διάμηκες μηχανικό κύμα.

Όπως κάθε μηχανικό κύμα διαδίδεται (ταξιδεύει) πάντα μέσα σε κάποιο υλικό μέσο (μέσο διάδοσης). Ως διάμηκες κύμα που είναι μπορεί να διαδοθεί και σε στερεά υλικά και σε υγρά αλλά και σε αέρια. Αν η ηχητική πηγή (πχ μουσικό όργανο, κουδούνι, κτλ) δεν έρχεται σε επαφή με κάποιο υλικό ώστε να διαδοθεί ο ήχος μέσα από αυτό τότε δε δημιουργείται ήχος (δηλαδή κύμα). Παρακολούθησε το βίντεο που ακολουθεί.

Η αφαίρεση του αέρα (αφαίρεση του υλικού μέσου) μέσα από το γυάλινο δοχείο έχει σαν αποτέλεσμα να μη δημιουργούνται ηχητικά κύματα και επομένως να μη φτάνει ποτέ στα αυτιά μας κάτι που να διεγείρει την ακοή μας. http://www.youtube.com/watch?v=hIOqX4uJtYY

Παίζοντας με τη διαδραστική προσομοίωση που παρατίθεται παρακάτω μπορείς:

Α) να μεταβάλεις τη συχνότητα και το πλάτος ενός ήχου ώστε να αντιληφθείς πως επιδρούν σε αυτόν. (Επίλεξε την καρτέλα: «Ακούγοντας με μια πηγή»)

Β) να υπολογίσεις την ταχύτητα διάδοσής του στον αέρα. Θυμήσου u=s/t. (Επίλεξε την καρτέλα: «Μετρήσεις»)

Γ) να επαναλάβεις εικονικά το πείραμα του παραπάνω βίντεο. (Επίλεξε την καρτέλα: «Ακούγοντας καθώς μεταβάλλεται η πίεση του αέρα»)

Η προσομοίωση: http://phet.colorado.edu/el/simulation/sound

Κύματα (Γ' τάξη - Κεφ. 5)

Κύματα (Κεφ. 5)

Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι παρακάτω προσομοιώσεις. (Aπό την εκπαιδευτική ιστοσελίδα Φωτόδεντρο )

Εγκάρσιο κύμα

Διάμηκες κύμα

Δημιουργία τσουνάμι λόγω υποθαλάσσιου σεισμού

Ηχητικά κύματα

Χροιά του ήχου

http://www.youtube.com/watch?v=7nS_aR8XX_U