Δραστηριότητες και προσομοιώσεις που προτείνονται για το μάθημα της Φυσικής Γ' Γυμνασίου
ΦΥΣΙΚΗ
Γ΄ ΤΑΞΗ ΓΥΜΝΑΣΙΟΥ
Κεφάλαιο 1
1.4 Τρόποι ηλέκτρισης και η μικροσκοπική ερμηνεία
https://phet.colorado.edu/el/simulation/balloons-and-static-electricity
https://phet.colorado.edu/el/simulation/john-travoltage
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=167&Itemid=32&catid=20
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=75&Itemid=32&catid=20
1.5 Νόμος του Κουλόμπ
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/1649
Κεφάλαιο 2
2.3 Ηλεκτρικά δίπολα
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=21&Itemid=32&catid=18
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=184&Itemid=32&catid=18
2.5 Εφαρμογές αρχών διατήρησης στη μελέτη απλών ηλεκτρικών κυκλωμάτων
https://phet.colorado.edu/el/simulation/legacy/circuit-construction-kit-dc
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=258&Itemid=32&catid=18
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/1623
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/1599
Κεφάλαιο 3
3.1 Θερμικά αποτελέσματα του ηλεκτρικού ρεύματος
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/1698
3.3 Μαγνητικά αποτελέσματα ηλεκτρικού ρεύματος
Μαγνητικό πεδίο ραβδόμορφου μαγνήτη
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=303&Itemid=32&catid=20
Μαγνήτες και Ηλεκτρομαγνήτες
https://phet.colorado.edu/el/simulation/legacy/magnets-and-electromagnets
Από τον ηλεκτρισμό στο μαγνητισμό (Πείραμα του Έρστεντ)
http://photodentro.edu.gr/v/item/video/8522/968
Μαγνήτης και ηλεκτρικό κύκλωμα
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/8577
Το ηλεκτρικό κουδούνι
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/8572
Αρχή λειτουργίας κινητήρα συνεχούς ηλεκτρικού ρεύματος
http://photodentro.edu.gr/v/item/ds/8521/8581
Κεφάλαιο 5
5.3 Χαρακτηριστικά μεγέθη του κύματος
https://phet.colorado.edu/el/simulation/wave-on-a-string
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=87&Itemid=32&catid=24
Κεφάλαιο 7
7.2 Εικόνες σε καθρέφτες
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=229&Itemid=32&catid=17
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=32&catid=17
Κεφάλαιο 8
8.1 Το φως μέσα στην ύλη: Διάθλαση
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=79&Itemid=32&catid=17
https://phet.colorado.edu/el/simulation/bending-light
Κεφάλαιο 9
9.1 Συγκλίνοντες και αποκλίνοντες φακοί
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=155&Itemid=32&catid=17
https://phet.colorado.edu/sims/geometric-optics/geometric-optics_el.html
http://www.seilias.gr/index.php?option=com_content&task=view&id=155&Itemid=32&catid=17
https://phet.colorado.edu/sims/geometric-optics/geometric-optics_el.html
Ο νόμος του Coulomb (Γ' τάξη, Κεφ. 1)
O Σαρλ Ωγκυστέν ντε Κουλόμπ (γαλλ.: Charles Augustin de Coulomb, ελλην.: Κάρολος Αυγουστίνος ντε Κουλόμπ) ή απλώς Coulomb για τους μαθητές της Γ' Γυμνασίου, διατύπωσε ένα νόμο (δηλαδή μια μαθηματική σχέση) μέσω του οποίου μπορεί κάποιος να υπολογίσει το μέτρο της δύναμης που ασκείται μεταξύ δύο σημειακών φορτισμένων σωμάτων.
Στην ηλεκτρονική διεύθυνση που δίνεται παρακάτω, μπορείς να βρεις ένα σύνολο δραστηριοτήτων που θα σε βοηθήσουν να μελετήσεις μόνο σου αυτό το νόμο. Παρά το γεγονός ότι ο νόμος συνοψίζεται σε μια σχετικά σύνθετη μαθηματική μορφή, οι δραστηριότητες θα σου δώσουν τη δυνατότητα να τον αντιληφθείς σε βάθος. Επιπλέον, τα quiz που περιλαμβάνονται, θα σε βοηθήσουν να εντοπίσεις πιθανές παρανοήσεις σου και να τις διορθώσεις.
Δοκίμασε και θα καταλάβεις !
Ήχος. Πώς φτάνει στα αυτιά μας; (Γ? τάξη, Κεφ.5)
Ο ήχος είναι μηχανικό κύμα. Για την ακρίβεια είναι διάμηκες μηχανικό κύμα.
Όπως κάθε μηχανικό κύμα διαδίδεται (ταξιδεύει) πάντα μέσα σε κάποιο υλικό μέσο (μέσο διάδοσης). Ως διάμηκες κύμα που είναι μπορεί να διαδοθεί και σε στερεά υλικά και σε υγρά αλλά και σε αέρια. Αν η ηχητική πηγή (πχ μουσικό όργανο, κουδούνι, κτλ) δεν έρχεται σε επαφή με κάποιο υλικό ώστε να διαδοθεί ο ήχος μέσα από αυτό τότε δε δημιουργείται ήχος (δηλαδή κύμα). Παρακολούθησε το βίντεο που ακολουθεί.
Η αφαίρεση του αέρα (αφαίρεση του υλικού μέσου) μέσα από το γυάλινο δοχείο έχει σαν αποτέλεσμα να μη δημιουργούνται ηχητικά κύματα και επομένως να μη φτάνει ποτέ στα αυτιά μας κάτι που να διεγείρει την ακοή μας. http://www.youtube.com/watch?v=hIOqX4uJtYY
Παίζοντας με τη διαδραστική προσομοίωση που παρατίθεται παρακάτω μπορείς:
Α) να μεταβάλεις τη συχνότητα και το πλάτος ενός ήχου ώστε να αντιληφθείς πως επιδρούν σε αυτόν. (Επίλεξε την καρτέλα: «Ακούγοντας με μια πηγή»)
Β) να υπολογίσεις την ταχύτητα διάδοσής του στον αέρα. Θυμήσου u=s/t. (Επίλεξε την καρτέλα: «Μετρήσεις»)
Γ) να επαναλάβεις εικονικά το πείραμα του παραπάνω βίντεο. (Επίλεξε την καρτέλα: «Ακούγοντας καθώς μεταβάλλεται η πίεση του αέρα»)
Η προσομοίωση: http://phet.colorado.edu/el/simulation/sound
Κύματα (Γ' τάξη - Κεφ. 5)
Κύματα (Κεφ. 5)
Ενδιαφέρον παρουσιάζουν οι παρακάτω προσομοιώσεις. (Aπό την εκπαιδευτική ιστοσελίδα Φωτόδεντρο )